En mandag morgen i myldretrafikken igennem Londons gader, og som sædvanligt går det hele meget langsomt. Måske lidt langsommere end det plejer. Har der mon været færdselsuheld? Umiddelbart ser alt ganske normalt og tilforladeligt ud. Ja, lige pånær den kæmpe store døde T-Rex, der ligger på ladet af lastbilen foran…
Why did the dinosaur cross the road?
National Geographic udgav i 2015 en dokumentar, dækkende 4 palæontologer der havde fået den store ære, at obducere en silikone replika af det mest komplette fossil, nogensinde fundet, “Sue”. En enestående mulighed at kunne se en optagelse af en obduktion af en Tyrannosaurus Rex.

I samarbejde med Premier og Sketch Events fik National Geographic stablet en mobil “reklamesøjle” på benene for at reklamere for den kommende dokumentarfilm “T-Rex Autopsy”.
En mere end 9 meter lang T-Rex under et hvidt blodstænket hospitalsklæde lå der på ladet af en lastbil denne juni-mandag morgen. Med åben mund og slap tunge, som indikator for, at den var død, trillede den igennem Londons mest trafikerede gader, og tiltrak sig megen opmærksomhed fra alle trafikanter. Detaljer som det blodstænkede hospitalsklæde, slap tunge og toetag gjorde det muligt for National Geographic, Premier og Sketch Events at skabe fortællingen: at netop denne T-Rex, man kunne møde i trafikken mandag d. 1. juni 2015 var på vej til den obduktion, der ville blive dokumenteret på film.
En mobil reklameudstilling
Budgettet til denne kampagne kunne hurtigt blive ædt op af en dyr lokation til en udstilling af en dinosaur i det centrale London samt en model af en hel T-Rex. I stedet blev der lavet dele af en T-Rex – de dele, der var vigtige at have synlige – og hvad end der er under det hvide klæde. Den 9 meter lange dinosaur tiltrak sig tilskuere med kamera og adgang til sociale medier. Hele begivenheden med den rullende dino satte nemlig et stort fodspor i diverse medier. På kun 12 dage var der allerede 90 forskellige typer medieomtale, der havde en anslået medieværdi på 18 millioner britiske pund, og begivenheden havde nået 900 millioner i reach.